Onze eerste weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van m-en-m-in-su - WaarBenJij.nu Onze eerste weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van m-en-m-in-su - WaarBenJij.nu

Onze eerste weken in Suriname

Blijf op de hoogte en volg

23 Juni 2019 | Suriname, Paramaribo

Zoals jullie misschien wel weten ben ik (Marloes) in februari 2018 afgestudeerd van ITEPS (International Teacher Education for Primary Schools). Sinds die tijd heb ik gezocht naar een baan, maar dat ging allemaal niet zo soepel. In Oktober 2018 zag ik op de website van stichting NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland) een vacature voor een leerkracht op een Nederlandse school in Paramaribo Suriname. Na even met Mark te overleggen, besloot ik te solliciteren. Een aantal skype gesprekken later kreeg ik het bericht dat ze met me verder wilden en konden we onze visum aanvragen gaan regelen. Na lang wachten op het inreisvisum konden we op 26 mei eindelijk vertrekken richting Suriname. We hadden ruim 2 uur vertraging, dat was een beetje jammer. We zouden eigenlijk rond kwart voor 8 's avonds landen, maar het werd uiteindelijk rond 23 uur dat we landde. Het wachten bij de douane en op de koffers duurde gelukkig niet erg lang. De directrice van de school kwam ons van het vliegveld ophalen. Vanaf het vliegveld is het nog ongeveer een uur en een kwartier rijden naar Paramaribo. Onderweg zijn we ook even gestopt bij 2 pinautomaten (we moesten wel naar twee, want bij de eerste was het geld op?!) en uiteindelijk kwamen we rond half 1 aan bij ons huis. Mark en ik waren trouwens allebei ook erg verkouden tijdens de reis, dat was erg vervelend dus toen we eenmaal bij ons huis aankwamen waren we wel echt gesloopt. We zijn snel ons bed ingedoken, al konden we niet erg goed in slaap komen, want voor de Nederlandse tijd was het alweer ochtend. Rond 3 uur 's nachts hoorden we allerlei geluiden bij ons huis. We wonen in een huis met een boven en een beneden verdieping. Wij wonen in de benedenverdieping en de eigenaresse van het huis woont op de bovenverdieping. De eigenaresse woont gedeeltes van het jaar in Nederland en gedeeltes in Suriname. We wisten dat ze nu nog in Nederland is dus de geluiden konden niet van boven komen. Toch hoorden we duidelijk voetstappen en gepraat boven. Gezien het inmiddels half 9 's ochtends in Nederland was besloten we de eigenaresse maar even te bellen om te vragen of het kon kloppen dat we geluiden hoorden boven, en als het niet klopte wat we dan moesten doen. Gelukkig vertelde ze dat het een noodgeval was, en dat het klopte dat er iemand in het huis boven was, ze was het alleen helemaal vergeten tegen ons te zeggen. Wij waren blij dat het gewoon in orde was en dat we ons verder niet druk hoefden te maken. Uiteindelijk hebben we toch nog rustig kunnen slapen. De volgende dag konden we rustig opstarten, daarna werden we door de man van de directrice opgehaald en zijn we naar de school gegaan. We kregen een rondleiding door de school en hebben even wat dingen doorgesproken. Ik zou eigenlijk een nieuwe groep 1/ 2 gaan starten, maar aangezien het einde van het schooljaar al zicht komt, en vanwege andere omstandigheden komt het beter uit als ik nu op donderdag en vrijdag groep 4 ga doen, en de andere dagen ga helpen bij de kleuters. Na dat we bij school zijn geweest hebben we nog even boodschappen gedaan en een Surinaamse simkaart gehaald. Dinsdag ben ik begonnen met werken. In ons eerste weekend zijn we de stad in geweest en hebben we wat meer van de buurt gezien zodat we ook wat meer een idee hebben waar we nu eigenlijk wonen. Op zondag ochtend zijn we naar de kerkdienst van het Leger des heils geweest, dat is ergens wel een beetje hetzelfde als in Nederland, maar toch ook weer heel anders. Maar het voelde wel vertrouwt om naar het Leger te gaan.

In de tweede week ben ik aan het werk geweest in groep 0/1 en in groep 4. Ook hadden we een dagje vrij vanwege het suikerfeest. De week erna had ik lekker een weekje vakantie. Dat was wel erg fijn aangezien ik de eerste 2 weken gelijk aan het werk ben gegaan. We hebben lekker rustig aan gedaan en de omgeving verkent. Ook zijn we met 2 mensen van de school op pad gegaan om een auto te kopen. We hebben een auto gevonden, we moesten een week wachten totdat hij helemaal klaar was en nu kunnen we hem komende maandag gaan ophalen. Daar hebben we erg veel zin in want dan ben je zelf meer vrij om te gaan en te staan waar je wil. Nu bestellen we vaak een taxi, dat kan ook prima want dat is niet duur. Maar toch is met je eigen auto kunnen gaan wel veel fijner. De week na de vakantie heb ik weer gewerkt in groep 4.

Inmiddels hebben we ook al heel wat verschillende beesten gezien (soms ook in huis). We hebben al een paar gekko's in huis gehad (we kregen hem niet te pakken, uiteindelijk kroop hij in de muur, dus waarschijnlijk zit hij nog in huis) en toen ik pas een keer naar het toilet liep zag ik snel een muis de douche inrennen en in het putje glippen. Vanaf dat moment hebben we nu altijd het deksel op het putje (dat hadden we eerst niet, want dan loopt het water niet goed weg). Ook zag Mark pas een mega hommel in huis, toen hij zich even omdraaide om de deur naar een andere kamer dicht te doen was die hommel ineens weg, dus die is als het goed is weer naar buiten gegaan. Verder hebben we ook vaak een kolibrie in de tuin, dat is erg leuk om te zien.

Ik hoop deze blog wat vaker bij te gaan houden, zodat we meer van onze belevenissen met jullie kunnen delen. Maar ik kan nog niet beloven hoe vaak er een blog zal komen ;)

Groetjes vanuit het warme Suriname.

  • 23 Juni 2019 - 18:42

    Anita:

    Jullie houden het wel spannend, heerlijk verteld

  • 23 Juni 2019 - 19:33

    Patrice:

    Wat leuk om zo met jullie avonturen mee te kunnen leven.. Ik kijk nu alweer uit naar de volgende blog... Ly

  • 24 Juni 2019 - 04:43

    Rosanne:

    Leuk om te lezen dit, en tof dat je verschillende groepen hebt! Is de onderwijsvorm wel hetzelfde als in NL?
    En die beesten.. heb even gegoogled hoe een gekko eruit ziet, echt gek hahahaha. Geniet ervan lieve mensen, ik kijk uit naar de volgende! X

  • 26 Juni 2019 - 07:37

    Elly Schraa:

    Heel leuk om te lezen!! Een goede tijd daar in Suriname. Liefs, groet en veel zegen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Juni 2019
Verslag gelezen: 2609
Totaal aantal bezoekers 2771

Voorgaande reizen:

26 Mei 2019 - 31 December 2022

Ons Suriname Avontuur

Landen bezocht: